Eugeniusz Oniegin

Piotr Czajkowski określił swoje arcydzieło mianem scen lirycznych, uwypuklając kameralny, niemal psychologiczny wymiar utworu opartego na kanwie poematu Puszkina. Historia Oniegina i Tatiany to modelowy przykład mijania się uczuć, czego konsekwencją jest miłość nieodwzajemniona i odrzucona oraz dojmujące poczucie osamotnienia i duchowej pustki. Głęboki pesymizm unoszący się nad całą spuścizną rosyjskiego romantyka ma źródło zarówno w melancholijnej osobowości tego twórcy, jak i jego dramatycznym życiu osobistym zakończonym samobójczą śmiercią. Głęboko poruszające emocje i finalny wymiar Eugeniusza Oniegina ociepla jednak muzyka – pełna wspaniałych tematów i urzekających melodii, subtelnie przenikniętych duchem rosyjskiego folkloru. Na uwagę zasługuje również spektakularne polonicum, jakim jest efektowny, zamaszysty polonez z III aktu opery.

Skomponowany w roku 1877 Eugeniusz Oniegin początkowo wolno torował sobie drogę do światowej sławy. Przełom przyniosły dopiero lata 90. XIX stulecia i wybitne premiery wykonywane pod batutą mistrzów tej miary co Gustav Mahler i Arturo Toscanini. Obecnie jest to jedna z najczęściej wystawianych i najbardziej kochanych przez publiczność oper.

Tekst: Opera na Zamku w Szczecinie

Obsada:
Eugeniusz Oniegin – Rodion Pogossov
Tatiana – Joanna Tylkowska
Olga – Małgorzata Kustosik/Ekaterina Baeva
Leński – Paweł Wolski/Mikołaj Adamczak
Łarina – Jekaterina Oblezova
Filipiewna – Maria Gerasimowa
Gremin – Janusz Lewandowski
Triquet – Piotr Zgorzelski
Zariecki – Mirosław Kosiński
Rotmistrz – Michał Marszałek
Wieśniak, Hiszpański Ambasador – Marcin Scech
Guillot – Wiesław Łągiewka